Meer en meer wordt er gebouwd en gerenoveerd in binnenstedelijke gebieden. Maar met alle kwesties rondom CO2 uitstoot, stikstofproblematiek, bereikbaarheid en congestie is het een hele uitdaging om al die verschillende materialen tijdig op de bouwplaats te krijgen. In ’s Hertogenbosch sloegen drie ondernemers de handen ineen en begonnen een proef met een bouwhub. De eerste resultaten zijn veelbelovend!
Groothandel BMN Bouwmaterialen, vervoerder Van Boxtel Groep en logistiek dienstverlener Spierings Smart Logistics zijn de drie partijen die afgelopen zomer de schouders onder dit initiatief zetten. Ze creëerden een centrale plek aan de rand van de stad waar verschillende leveranciers hun bouwmaterialen afleveren voor een renovatieproject in de binnenstad. Op de bouwhub combineren ze deze materialen tot één vracht en vervoeren het van daaruit met een kraanwagen naar de binnenstad vervoerd. Bouwafval gaat mee retour.
Een goede coördinatie
Fred Bouwmeester is accountmanager Bouwbewust logistiek bij BMN bouwmaterialen. “Onze klant BAM renoveert aan de Zuidwal in de binnenstad van ’s Hertogenbosch 46 appartementen aan de buitenzijde”, vertelt hij. “De bouwplaats is ook nabij een natura-2000 gebied. Zij vroegen ons mee te denken hoe we het stikstofgehalte rond de bouwplaats naar beneden konden brengen.” Dat was niet tegen dovemans oren gezegd. BMN heeft een afdeling Bouwbewust, met als visie meer waarde toe te voegen aan bouwprojecten. Fred Bouwmeester pakte de coördinerende rol en ging in de regio op zoek naar partijen om een bouwhub mee op te starten. In Van Boxtel Groep vond hij een specialist in bouwlogistiek.
Het juiste materieel
“Wij hebben veel ervaring en al het benodigde materieel om bouwplaatsen te beleveren”, vertelt mede-eigenaar Hein van Boxtel. “Maar we zijn niet gespecialiseerd in de verfijnde in- en uitslag van goederen. Ik dacht toen meteen aan onze relatie Frank Bruurs, een Bossche ondernemer die altijd open staat voor nieuwe initiatieven.”
De perfecte locatie
Frank Bruurs, directeur van Spierings Smart Logistics, was inderdaad meteen te porren voor dit slimme logistieke concept. “Ik ben altijd op zoek naar duurzame, logistieke oplossingen”, vertelt hij. “En ik speelde al langer met ideeën voor een goede invulling van het laatste stukje onbebouwd terrein, grenzend aan ons warehouse op industrieterrein De Rietvelden in ’s Hertogenbosch. In de toekomst komt hier een uitbreiding van ons distributiecentrum, maar in de tussentijd kan het terrein ook dienst doen voor andere doeleinden. Het is ideaal gesitueerd: vlakbij de ringweg en de snelwegen A2 en A59, maar ook op slechts een paar kilometer van het stadscentrum.”
Minder truckbewegingen, meer rust
De bouwhub was geboren! Bij Spierings werd een buitenopslagplaats ingericht voor de ruwe materialen en een kleine ruimte binnen voor het fijnere spul. BMN coördineert de leveringen, Spierings doet de in-, op- en uitslag van de materialen en Van Boxtel Groep het vervoer. In plaats van allemaal zelf naar de bouwplaats in de stad te rijden met kleine plukjes materiaal, brengen leveranciers hun materialen nu in grotere hoeveelheden naar de hub. Daar wordt het opgeslagen en in kleinere porties verdeeld. Die gaan, gecombineerd met allemaal andere materialen, in één truck naar de bouwplek. Het totaal aantal truckbewegingen wordt hierdoor flink gereduceerd. In de ideale situatie wordt de bouwplaats slechts een paar keer per week beleverd.
“Dat geeft veel meer rust en ruimte bij zo’n project” aldus Fred Bouwmeester. “Zeker omdat we ook de afvalstroom voor onze rekening nemen. Voor aannemers wordt het zo een stuk gemakkelijker. Ze hebben maar één aanspreekpunt om alles mee te regelen.”
Faalkosten omlaag
Natuurlijk liep het niet meteen allemaal op rolletjes. “Zo’n nieuwe manier van werken is voor iedereen wennen, zeker voor de mensen op de bouwlocatie”, vertelt Hein van Boxtel. “Die zijn vaak gewend meteen te bellen als ze iets nodig hebben. Maar door verder vooruit te plannen, kunnen we materialen veel beter combineren en daardoor veel duurzamer aanleveren. Met minder overlast voor de binnenstad. En dan is er natuurlijk nog het kostenaspect. Uit onderzoek is gebleken dat bouwprojecten te maken hebben met 12% faalkosten, o.a. veroorzaakt door verkeerde bestellingen of extra ritjes. Als we, door deze bouwhub-constructie, die faalkosten met 1% kunnen reduceren, dan levert dat meteen meer winst op. Die uitdaging gaan we graag aan!”
Uitdagingen aanpakken
Ook Frank Bruurs is enthousiast over deze nieuwe ontwikkeling: “Het heeft aardig wat energie gekost om dit voor elkaar te krijgen, want de praktijk is toch altijd weerbarstiger dan je denkt. We liepen tegen best wel wat problemen op, maar samen met de andere twee partners hebben we die steeds weer getackeld. Onze Brabantse ‘niet lullen maar poetsen’ mentaliteit kwam daarbij goed van pas! Je moet niet te snel opgeven, maar zoeken naar oplossingen. Want dat dit concept de toekomst heeft, daar ben ik volledig van overtuigd!”