Op allerlei manieren investeren wij in ‘groen werken’ om zo onze carbon foodprint zo klein mogelijk te maken. We werken hiervoor nauw samen met een expert op het gebied van integrale duurzaamheid, die ons adviseert en scherp houdt.
Onze duurzame wijze van werken bestaat uit veel verschillende onderdelen:
Bundeling van de inkomende goederenstroom
Onze unieke ligging, direct aan de inland terminal, maakt het mogelijk om importcontainers vanuit de zeehavens per hybride binnenvaartschip naar Den Bosch te vervoeren. Deze overgang van weg naar water bespaart veel truckbewegingen en kent geen files. Containers voor de regio Den Bosch worden samen op één binnenvaartschip geladen en arriveren volgens een vast vaarschema op de terminal. Met deze consolidatie van goederstromen op één hybride binnenvaartschip besparen we nu al 40% op CO₂ uitstoot en energieverbruik. Als deze schepen in de nabije toekomst geheel elektrisch varen is de CO₂ uitstoot nul. Wij werken momenteel aan een tool om de huidige CO₂ reductie voor onze klanten inzichtelijk te maken. Daarmee hopen we nog meer importeurs te overtuigen om de duurzame stap van weg naar water maken.
Bundeling van de uitgaande goederenstroom
Door de logistieke processen van onze klanten continu te monitoren en op elkaar af te stemmen, kunnen we regelmatig mooie transportcombinaties maken. Klanten waarvan de goederen naar eenzelfde eindbestemming gaan, kunnen vaak samen een container of een truck delen. Deze bundeling van diverse ‘flows of goods’ is efficiënt, kostenbesparend en duurzaam. Ook op die manier denken wij graag met onze klanten mee en doen wij u verbetervoorstellen aan de hand.
Duurzame last mile
Ons multi-user warehouse in Den Bosch, met aanvullende logistieke faciliteiten, ligt aan de kade van de inlandterminal BCTN. Dit maakt het mogelijk om containers vanaf het schip, met een reach stacker, direct voor onze speciaal ontworpen loading docks te zetten. Deze containers hoeven dus niet eerst op een truck geladen te worden en hoeven niet over de openbare weg te rijden. Het laatste stukje transport naar het warehouse (the last mile) is hiermee extreem kort en uiterst duurzaam.
Verduurzamen gebouwen
De meeste gebouwen op onze SMART HUB zijn al in een vroege fase voorzien van LED verlichting en hebben zonnepanelenvelden op het dak. Ook hebben wij intensief gekeken naar de verschillende installaties en de warmteverdeling in onze magazijnen. Door mensen op de werkvloer erbij te betrekken, kregen we inzichtelijk welke werkruimtes een behaaglijke temperatuur moeten hebben en welke opslagruimtes best toekunnen met een paar graadjes lager. Boven werkplekken waar mensen stilstaand werk doen, hangen nu energiezuinige warmtepanelen.