Onlangs werden de eerste piketpaaltjes geslagen voor een verdere verdieping van de samenwerking tussen SMART HUB en de container terminal BCTN. Door volumes van diverse partijen en bedrijven binnen de SMART HUB te bundelen en als één partij aan te bieden bij BCTN, wordt het straks gemakkelijker om vaste tijdslots af te spreken voor het verschepen van containers per binnenvaart.
Containers clusteren
“We werken al geruime tijd nauw samen met de BCTN”, vertelt Jelle van Hasz, die als COO eindverantwoordelijk is voor de logistieke operatie binnen SMART HUB. “Wij zijn hun achterwacht voor als er snel even iets gelost of geladen moet worden (Dock&Go). En als er ergens tijdelijk een heftruck of een containerchassis nodig is, dan gebruiken we die van elkaar. Deze uitwisseling van diensten en materieel willen we nu verder gaan uitbreiden met het aanbieden van geclusterde containervolumes. Het werkt veel efficiënter om vanuit één punt 5 containers te boeken, dan wanneer 5 partijen los van elkaar ieder 1 container op een schip boeken. Hoe groter het volumeaanbod, hoe groter de garantie dat de containers altijd op bepaalde tijdslots naar de haven kunnen worden verscheept.”
Betere controle
Met gegarandeerde wekelijkse of dagelijkse afvaarten wordt het voor verladers ook veel aantrekkelijker om de barge te gebruiken. Nu wordt voor de zekerheid nogal eens uitgeweken naar wegtransport, omdat men het risico niet wil lopen dat een container anders te laat in de haven is. En dat is jammer, want de binnenvaart is een veel duurzamere wijze van transport. “Door deze clustersamenwerking krijgen we de planning veel beter onder controle en daar hebben alle partijen in de toekomst profijt van”, aldus Jelle.
Om containers van verschillende verladers straks vanuit één regiepunt te boeken bij BCTN, moeten er systeemtechnisch een aantal wijzigingen gemaakt worden. Jelle verwacht begin 2020 de nu uitgezette lijnen strak te gaan trekken, waarna alle partijen de vruchten van deze nieuwe krachtenbundeling kunnen plukken.