Een niet-krassend schoonmaaksponsje in de vorm van een lachend gezichtje verovert Europa in rap tempo. Deze Scrub Daddy sponsjes zijn inmiddels verkrijgbaar in 34 landen op ons continent. Van Georgië tot Portugal, van IJsland tot Roemenië: overal zijn de lachende sponsjes een groot succes. Door de speciale textuur blijft het sponsje in koud water stevig en kun je er hard mee schrobben. In warm water verandert de spons naar een zachte versie van zichzelf en is hij ook geschikt voor het reinigen van bijvoorbeeld glazen.
Het Amerikaanse bedrijf Scrub Daddy maakte in de afgelopen 3 jaar, sinds het product in Europa op de markt kwam, een gigantische omzetgroei. Achter dit enorme verkoopsucces gaat een veelomvattende logistiek schuil. SMART HUB Logistics in ‘s-Hertogenbosch speelt daarin een belangrijke rol: sinds midden 2023 is het bedrijf het Europees Distributiecentrum voor Scrub Daddy.
Belangrijke schakel in supply chain
De lange supply chain van Scrub Daddy start in de Verenigde Staten en komt via meerdere continenten uit bij SMART HUB Logistics in ’s-Hertogenbosch. “Smart Hub verzorgt voor ons de inbound, opslag en outbound voor heel Europa”, vertelt COO Gus Neil vanuit het Europese hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk. “Vanaf het moment dat de containers met sponsjes aankomen in de Rotterdamse zeehaven coördineert SMART HUB Logistics het transport naar ’s-Hertogenbosch, meestal per binnenvaartschip. De producten worden daar gelost en opgeslagen. Een deel van de sponsjes moet dan nog omgepakt worden. In opdracht van het Scrub Daddy hoofdkantoor regelt SMART HUB Logistics de distributie naar verschillende co-pack bedrijven in Nederland en België, waar het product verpakt wordt tot ‘finished good’.”
“Een logistieke dienstverlener die flexibiliteit kan bieden, zoals SMART HUB Logistics, is voor ons ontzettend waardevol.”
Inpakken op grote schaal
“SMART HUB Logistics ontvangt ook het verpakkingsmateriaal dat de co-pack bedrijven gebruiken om onze producten in te pakken. In de beginfase, toen we net de Europese markt opgingen, kwam veel daarvan nog uit het Verenigd Koninkrijk. Nu we steeds meer voet aan de grond krijgen in Europa, kopen we die materialen meer en meer in bij lokale leveranciers in Nederland. SMART HUB Logistics speelt een sleutelrol in het correct versturen van de sponsjes met het verpakkingsmateriaal naar drie verschillende verpakkingsbedrijven: Weener XL en Service Pack in Nederland en Mivas in België. In totaal verpakken die honderdduizenden sponsjes per week.”
Eenmaal ingepakt komen de sponsjes weer terug naar SMART HUB Logistics en worden als finished products ingeslagen en op voorraad gezet. Klaar om uitgeleverd te worden aan de eindklanten, verspreid over heel Europa. Dit zijn veelal grote retailers zoals Lidl, Normal, Edeka, Dirk Rossman, KiK, Rewe, Wibra en vele anderen.
Fijne samenwerking
Emma Hann, Goods Out manager bij Scrub Daddy, is verantwoordelijk voor dit outbound proces. Dagelijks heeft zij veelvuldig contact over de vele uitgaande orders. “Wij vinden SMART HUB Logistics erg prettig om mee samen te werken. Ik heb veel contact met Nick, Loek en Mehmet van de planning. We hebben regelmatig overleg en we werken samen aan het verbeteren van processen. Eventuele problemen worden snel opgelost.”
Ook COO Gus Neil prijst de goede werkrelatie met SMART HUB Logistics. “Met zoveel verschillende orders en zoveel verschillende klanten lopen we wel eens tegen logistieke uitdagingen aan. In zo’n geval is het heel prettig dat ik meteen kan schakelen met Jelle van Hasz of met Arjan von Stein om snel dingen opgelost te krijgen. Het is heel waardevol om een prettige relatie met het senior management te hebben. Het stelt ons in staat om open met elkaar te spreken over procesverbeteringen waardoor we aan beide kanten een efficiencyslag kunnen maken. We werken nu samen aan het beter integreren van onze systemen, opslag optimalisatie en een betere forecast van toekomstige volumes. Bij SMART HUB Logistics denken ze ook echt goed met ons mee. Ze komen regelmatig zelf ook met voorstellen over hoe we zaken efficiënter kunnen aanpakken.”
Enorme groeiplannen
Scrub Daddy heeft grote groeiplannen voor Europa. “We hebben een geweldig product, dat zeer gewild is. Gelukkig hebben we een sterke merkbekendheid in Europa. Dit zorgt er vaak voor dat retailers zélf contact met ons opnemen om nieuwe en innovatieve producten uit ons assortiment aan hun klanten aan te bieden. Ons salesteam richt zich op het uitbreiden van het assortiment bij bestaande retailers én het aantrekken van nieuwe klanten.”
Het Scrub Daddy productaanbod blijft zich voortdurend ontwikkelen door middel van productinnovatie, samenwerkingen en licentieovereenkomsten. Zo vertelt Gus dat er onlangs een licentiepartnerschap is aangegaan met een heel bekende multinational. Deze nieuwe sponsjes zullen in het tweede kwartaal van 2025 op de markt komen. Dan is meteen ‘op het eerste gezicht’ duidelijk om welke nieuwe partner het gaat…
Daarnaast introduceert Scrub Daddy een nieuwe lijn van sponsen gericht op een ander segment van de markt. Hierdoor wordt het productportfolio met ongeveer een derde uitgebreid, met een aanzienlijke groei van volumes als gevolg.
Uitdagingen
Op de vraag of SMART HUB Logistics de komende jaren met hen mee kan groeien, is Gus Neil positief. “Bij SMART HUB Logistics zijn ze zo creatief in het telkens weer vinden van nieuwe ruimte. Wij hopen ook echt dat we hen op korte termijn meer inzicht kunnen geven in wat we precies nodig hebben de komende tijd. Daar liggen voor ons ook grote uitdagingen. Bij een snel groeiend bedrijf als het onze is het erg lastig om precies te voorspellen hoe die groeicyclus zal verlopen. Een logistieke dienstverlener die flexibiliteit kan bieden, zoals SMART HUB Logistics, is voor ons dan ook heel waardevol.”