Toen Jelle Schoonen (29) een aantal jaar geleden werkzaam was bij een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in het water- en vuilafstotend maken van kleding door middel van nanotechnologie, stond hij versteld van de resultaten. Hij verdiepte zich verder in de techniek van die superkleine nanodeeltjes in vloeistoffen (net iets groter dan atomen) en raakte zo steeds meer overtuigd dat dit geweldige kansen bood voor de productie van goede en duurzame schoonmaakmiddelen. Zijn toenmalige baas wilde zich blijven focussen op de fashionbranche, waarop Jelle besloot voor zichzelf te beginnen.
“Ik heb toen compagnons gezocht, omdat ik dit avontuur niet alleen aan kon gaan. Frank Bruurs kende ik al uit mijn stagetijd bij SMART HUB Logistics en ook met zijn zoon Mischa (21) heb ik een goede band. Samen hebben we in 2022 Nano Elements opgericht.”
Met Frank als adviseur op de achtergrond, gingen de jonge ondernemers Jelle en Mischa aan de slag. Ze bezochten producenten die met nanotechnologie werkten. Hun aanvankelijke idee, om een duurzaam assortiment van aparte reinigingsmiddelen en aparte coatings te maken, is inmiddels helemaal losgelaten. “We hebben ons product nu teruggebracht naar een 2-in-1 formule. En daarmee hebben we echt iets unieks in handen”, aldus Mischa.
Alles duurzaam schoon met slechts 2 producten
Vol enthousiasme sommen de mannen de vele voordelen op van hun duurzame reinigingsproduct. “Het reinigt niet alleen heel goed, maar het brengt ook meteen een coatinglaagje aan, doordat de nanodeeltjes diep doordringen in het materiaal. Die coatinglaag stoot vuil en bacteriën af, waardoor je minder vaak hoeft schoon te maken. Doordat er absoluut geen schadelijke middelen of parfum in onze producten zitten, is het voor iedere ondergrond te gebruiken. We hebben slechts twee variaties: een reiniging/coating voor vloeren en ramen en een multi variant voor alle overige harde oppervlaktes, zoals sanitair en keukens. Ons derde product is alleen een coating, aan te brengen als basis beschermlaag op gloednieuwe materialen, die je daarna kunt onderhouden met onze 2-in-1 formule.”
Gewoon maar ergens beginnen
Met weinig kapitaal achter de hand om een groot marketingoffensief te lanceren, besloten de jonge ondernemers maar gewoon heel creatief te beginnen met bellen en mailen. “Steeds weer je verhaal uitleggen en hopen dat iemand iets wil bestellen.” In dat verhaal speelt het duurzaamheidsaspect een grote rol. En dat gaat veel verder dan alleen de duurzame samenstelling van het product. “Voor grote schoonmaakbedrijven is het ideaal om maar met 2 verschillende producten te hoeven werken. Dat is veel gemakkelijker uit te leggen aan de vaak snel wisselende medewerkerspool, die soms amper Nederlands spreekt.”
“Door onze producten te gebruiken voldoen bedrijven meteen al aan 7 van de 17 verplichte duurzame doelstellingen”
Voordelen benadrukken
Ook voor het welzijn van de medewerkers is dit milieuvriendelijke product veel veiliger: je hoeft je handen niet te beschermen en geen mondmasker te gebruiken. “Dat alleen al kan grote schoonmaakbedrijven een enorme besparing opleveren. En er hoeft fysiek minder hard geboend te worden om iets schoon te krijgen. Bovendien kunnen medewerkers een oppervlak niet verpesten door per ongeluk een verkeerd middel te gebruiken, want onze producten bevatten geen agressieve stoffen.”
Focus durven te leggen
Waar de mannen in het begin nog ‘zo ongeveer de hele wereld’ als hun potentiële klant zagen, kwam in de loop van de tijd de focus te liggen op een aantal branches: schoonmaakbedrijven, zorginstellingen, industrie (vloeronderhoud warehouses), horeca, sport (stadiontribunes, kantines) en onderhoud voor supermarkten.
“Als beginnend ondernemer leer je elke dag weer bij en daardoor stel je dus regelmatig je doelen ook weer bij”, vertelt Jelle. “Het is echt een geweldige leerschool: van elk gesprek dat we voeren steken we weer dingen op. Het is ook heel prettig om terug te kunnen vallen op de ondernemerservaring van Frank, waar we altijd terecht kunnen met vragen of onzekerheden.”
Meerwaarde aantonen
Langzaamaan zien de ondernemers de orders bij hun start-up bedrijf groeien. “Waar we in het begin ordertjes van een paar honderd euro kregen, zien we nu echt een groei in het aantal offertes en facturen. In de gesprekken die we voeren merken we ook steeds meer dat we echt iets aanvullends kunnen bieden. Steeds meer bedrijven willen, net als wijzelf, een groenere wereld creëren. Ook zijn ze, sinds 2024, verplicht om te rapporteren aan welke 17 duurzame doelstellingen ze voldoen. Door onze producten te gebruiken kunnen ze er daar zo al 7 van wegstrepen.”
Toekomst: klaar voor groei
Op de vraag hoe ze de toekomst zien, roepen ze beiden enthousiast: rooskleurig! “We hebben een geweldig duurzaam product in handen met veel potentie. We zijn erop ingericht dat we de productie snel kunnen opschalen. Kleinere hoeveelheden kunnen wij zelf in onze opslagruimte hier bij SMART HUB afvullen en labelen. En als we straks grote volumes moeten gaan opslaan, dan kunnen we onze opslagcapaciteit bij SMART HUB Logistics verder uitbreiden. En van hun logistieke service gebruik maken voor het uitleveren van onze producten. Dus laat die orders maar doorkomen, wij zijn er klaar voor!”